در همایش بزرگ ظرفیت های اصناف استان تهران مطرح شد

سال گذشته استان تهران ۶۲ میلیون صادرات صنایع دستی داشت/هنرمندان ایرانی ذوق بی نظیر دارند

به گزارش روابط عمومی موسسه فرهنگی و هنری «عصر گفتگوی قلم» اولین همایش بزرگ ظرفیت های اصناف استان تهران با حضور مدرس ترکیه ای «Ercan Terci» ارجان تلجی، « امامی امین معاون هماهنگی امور اقتصادی استان تهران»، «میرخانی دبیر اجرایی اتاق اصناف تهران»، « باقری کارشناس اقتصادی وزارت امور خارجه»، «انشایی معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی تهران» شب گذشته ۲۶دی ماه به دبیری سیروس غفوریان فر در سالن همایش های بین المللی سازمان صدا و سیما برگزارشد.

در ابتدای مراسم مدرس ترکیه ای «Ercan Terci» ارجان تلجی پیرامون فراگیری آموزش گفت:ما از روزهای ابتدایی زندگی خود در حال یادگیری هستیم ،به همین خاطر آموزش انتهایی ندارد و برای یادگیری داشتن انرژی بسیار مهم است.

وی در ادامه درباره ارتباط مشتری و فروشنده توضیح داد: مشتریان علاقه مند هستند به آنها توجه بیشتری داشته باشیم. به همین دلیل برای جلب رضایت مشتری اول خودتان را کامل بشناسید و با چشم باز در این مسیر گام بردارید.

مدرس ترکیه ای «Ercan Terci» افزود: بهترین رمز موفقیت یک فروشنده شناخت خود است، اگر می خواهید فروشنده خوبی باشید باید سیستم عصبی قوی داشته باشید چراکه با افراد مختلف در تماس هستید.

مدرس ترکیه ای با اشاره به علاقه مندی به شغل خود بیان کرد: برای موفقیت باید به شغل خود علاقه داشته باشید و علم فروش (عشق و عقل) است و می توانید با هیجان و عشق خودتان خدماتی را به مشتری ارائه کنید .

مدرس ترکیه ای «Ercan Terci» پیرامون راهکارهای جذب مشتری عنوان کرد: مغز مشتری را قانع کنید و هیجان خود را به مشتری انتقال بدهید وقانون اول فروش این است که خیلی خوب مشتری را بشناسید و امروزه به دلیل پیشرفت عصر تکنولوژی پیش قضاوت وجود ندارد و باید از ابتدا مشتری را بشناسید .

وی افزود: افرادی که بتوانند در عصر دیجیتال ارتباط چشمی برقرار کنند، پیروز هستند. شما باید ارتباط خود را با مشتری دائمی کنید و برای جذب مشتری داشتن فرهنگ بسیار مهم است و مردم افراد با فرهنگ را ترجیح می دهند .
مدرس ترکیه ای در خصوص ویژگی های یک فروشنده اظهار داشت: فروشنده باید برای جذب مشتری مانند یک ویترین جذاب باشد ودر کنار آن احترام،اخلاق و انرژی بسیار مهم است .فروشنده باید به راحتی با مشتری ارتباط برقرار کند .

وی ادامه داد: باتوجه به بازار رقابتی که وجود دارد راز جذب مشتری این است که در بین مشتریان عشق را ایجاد کنید. باید اسم برند شما در ذهن مشتری بماند .

کیمیایی مدرس و مشاور در حوزه کسب و کار پیرامون مسیر موفقیت گفت: اگر می خواهیم در کار خود معجزه کنیم باید بدانیم در بازار چه خبر است. در شرایط امروز باید به سود کم راضی باشیم و در کنار آن جریان نقدینگی خود را در بازار از دست ندهیم .

وی ادامه داد: در شرایط بحران داشتن انرژی از هوش مهم تر است .

این مشاور پیرامون انعطاف پذیری شرکت های بزرگ در بحران توضیح داد: برای کمپانی های بزرگ بحران یک موهبت است چرا که شرکت های بزرگ در شرایط بحرانی انعطاف پذیر هستند و این موضوع بسیار مهم است البته اگر بحران نباشدشرکت های متوسط اول می شوند چراکه به سرعت تکنیک ها را کپی می کنند و راه رفته کمپانی های بزرگ را می روند و برای آنها هزینه ای ندارد پس شما باید در شرایط بحرانی مراقب متوسط ها باشید.
کیمیایی در خصوص استفاده از فرصت ها در زمان بحران توضیح داد: رقبای بسیاری در اطراف شما است باید به بازار تمرکز داشته باشید. کسانی که در بحران نتیجه نمی گیرند به خاطر این است که تمرکز ندارند و مشکل ما این است بحران را نمی پذیریم چراکه در دل هر تهدیدی فرصت هایی وجود دارد که به خوبی می توانیم از آن استفاده کنیم.
مشاور و مدرس برندهای معتبر با اشاره به مشکل برندینگ گفت: بازار شلوغ، مشکل اصلی ما در بحث برندینگ است. در گذشته ازرقبای خود شناخت داشتیم اما اکنون به دلیل شلوغی بازار،شناخت کافی از رقیب وجود ندارد.

وی ادامه داد:برای اینکه یک کارآفرین بداند در مسیر قرار دارد یا خیر باید متمرکز واز نگاه چند وجهی برخوردار باشد. برای موفقیت در بازار، باید به فاکتورهای مختلف توجه کنیم اگر می خواهید معجزه کنید از زاویه های مختلف بازار را ببینید .
کیمیایی درخصوص قدم های اصلی موفقیت تصریح کرد : طراحی استراتژیک، سبک خاص،مهارت، سیستم خاص، پرسنل، ساختارمناسب در مسیر موفقیت تاثیر گذار است .

مشاور حوزه کسب و کار توضیح داد :اگر در مجموعه خود چشم انداز داشته باشید و همه کارمندان از هدف شما خبر داشته باشند شما به عنوان مدیر عامل شاهد اتفاق های خوب در شرکت خود خواهید بود چراکه کارمندان متوجه می شوند شما دنبال منافع خود نیستید و همه برای یک هدف تلاش می کنید.

وی افزود: در کسب و کار نمی توانید همه را راضی نگه دارید چون در درازمدت با مشکل مواجه می شوید.
در ضمن امضا خاص خود را در کار داشته باشید و روی مزیت های خود تمرکز کنید ،سبک خاص خودتان را داشته باشید و با آدم های حرفه ای همکاری کنید.

در ادامه مراسم، «انشایی» معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی تهران پیرامون تولیدکنندگان حوزه صنایع دستی گفت: حدود ۱۴ هزار هنرمند صنایع دستی در استان تهران در سامانه معاونت ثبت نام کردند.

وی ادامه داد: این ۱۴ هزار نفر در حدود هزار کارگاه انفرادی و گروهی مشغول به تولید هستند. این هزار کارگاه در ۲۵ رشته شاخص و بومی استان تهران فعالیت می کنند.

معاون صنایع دستی استان تهران عنوان کرد:استان تهران به دلیل مهاجرت پذیر بودن اکثر رشته های صنایع دستی در تهران مشاهده می شود اما این ۲۵ رشته فراوانی بیشتری دارد.

وی افزود: با صنایع دستی تا حدود بسیاری آشنایی داریم و در گذشته کاربردی بود،اما این روزها صنایع دستی بیشتر جنبه تزیینی دارد و ما برای اینکه جنبه کاربردی را بیشتر کنیم از هنرمندان این حوزه درخواست کرده ایم که علاوه بر جنبه تزیینی و هنری محصول به جنبه کاربردی آن هم توجه کنید.

انشایی معاون صنایع دستی استان تهران با اشاره به مشکلات هنرمندان صنایع دستی بیان کرد :هنرمندان و تولید کنندگان در حوزه صنایع دستی مشکلات خاص خود را دارند عموما مشکل مکان و کارگاه خود را دارند چرا که قیمت ملک بالا است وهزینه رهن و اجاره در مقابل چرخه مالی‌تولیدکنندگان بسیار بالا است.

وی افزود : از مسئولان در شهرداری و ارگان ها می خواهیم که اگر فضای مناسب دارند می توانند در اختیار تولیدکنندگان صنایع دستی بگذارند.

البته خوشبختانه از ابتدای امسال سازمان شهرداری تهران در فرهنگسرا و سرای محله ها به هنرمندان خدمات ارائه دادند.
معاون صنایع دستی استان تهران درخصوص ظرفیت های صنایع دستی اظهار داشت : صنایع دستی در ایران نیاز به مواد خارجی ندارد و یک ظرفیت بالقوه است و هنرمندان ایرانی ذوق بی نظیر دارند و می توانند اشیا بسیار زیبایی را خلق کنند.

«انشایی» با اشاره به ضعف حوزه صنایع دستی در صادرات عنوان کرد: در سال گذشته استان تهران ۶۲ میلیون دلار صادرات صنایع دستی داشت، اما بهتربود که ۶۲۰ میلیون دلار باشد اما در این میان با مشکلاتی مواجه هستیم چراکه ساز و کارهای لازم در این حوزه به خوبی عملی نشده است و ضعف هایی مثل بازاریابی و بسته بندی در حوزه صادرات داریم .امیدوارم این ضعف ها برطرف شود.

«باقری» کارشناس اقتصادی وزارت امور خارجه در خصوص همکاری بخش های دولتی و خصوصی گفت: ظرفیت هایی برای بخش دولتی ایجاد شده است و از گروه های دولتی می خواهیم که این ظرفیت ها را در اختیار بخش خصوصی قرار بدهند .

وی ادامه داد:البته از بخش خصوصی می توانند مطالبه گری خود را از وزارت امور خارجه هم داشته باشد.
باقری کارشناس اقتصادی وزارت امور خارجه پیرامون صادرات عنوان کرد:

در حوزه صادرات از وزارت صنعت معدن ،وزارت اقتصاد ، اتاق بازرگانی سوال می کنند،اما کمتر دیده ام با وزارت امور خارجه مشورت کنند و این ضعف بزرگی است چراکه ما در این سال ها شرکت ها را می شناسیم با فرهنگ ،روحیات، هدف آنها آشنایی داریم و می توانیم مشاوره های خوبی در حوزه صادرات داشته باشیم.

گفتنی است؛ در پایان این همایش بزرگ که به همت موسسه فرهنگی هنری عصر گفتگوی قلم برگزار شد ظرفیت های اصناف استان تهران با محوریت ظرفیت های اصناف در تولید ،خدمات ،صادرات و ارائه کالا با حضور مسئولین حاضر ، از برگزیدگان تقدیر بعمل آمد.